چهارشنبه, ۷ آبان , ۱۳۹۹

در ماه رمضان اینگونه درس بخوانید تا خسته نشوید - گفتمان علمی فرهنگی دانشگاه گلپایگان

در ماه رمضان اینگونه درس بخوانید تا خسته نشوید

یکی از دغدغه‌های برخی دانشجویان در سال جاری  طلاقی ایام امتحانات ترم دوم دانشگاه‌ها با ماه مبارک رمضان است.

ماه رمضان علاوه بر برکات و نزول رحمت الهی که با وارد شدن انسان به میهمانی خدا به همراه می‌آورد، سختی‌های جسمی خاص خود را نیز دارد که بنا به مقتضیات تقویم شمسی و قمری، چند سالی است که ماه رمضان در بخشی از ایام گرم سال قرار گرفته که بر همین اساس، سختی‌های جسمانی گرفتن روزه از قبیل تاثیر گرمای هوا، طولانی بودن زمان روزه‌داری، تشنگی و … بیش از پیش به چشم بیاید.

اما در این میان، طلاقی امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها با ایام ماه مبارک رمضان، خود به یکی از مشغولیت‌های ذهنی دانشجویان تبدیل شده است؛

بر همین اساس بهانه‌ای شد تا به بررسی چگونگی مطالعه دروس امتحانی در ایام روزه‌داری ماه مبارک رمضان برای دستیابی به بهترین نتیجه و بازدهی بپردازیم.

روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر تمرین بندگی و تقوا که مهمترین هدف این ماه است دارای مزایای بیشمار دیگری نیز هست. یکی از مهمترین آنها تقویت اراده و هوش هیجانی و همچنین تقویت حافظه است.

۱- تا جایی که ممکن است از سحر تا ظهر به مطالعه بپردازید و بعد از ظهر را استراحت کنید.

۲- اگر نمی توانید مورد ۱ را رعایت کنید استفاده از شب تا صبح برای مطالعه هم پیشنهاد خوبی است که البته به نظر من پیشنهاد ۱ خیلی بهتر است.

۳- رژیم غذایی مناسب در این ماه را رعایت کنید.

۴- سعی کنید در طول روز زیاد از خانه بیرون نروید تا به دلیل گرمای زیاد انرژی شما تحلیل نرود.

۵- ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه محسوب می‌گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را به صورت روزنامه‌ای و سطحی به مدت حدود یکساعت دنبال کرده وسپس مطالعات سنگین خود را آغاز نمایید.

۶- حدود دو ساعت پیش از افطار، برای مطالعه عمیق و فراگیری مطلب، زمان مناسبی نیست و اما در صورت تمایل، می‌شود به همان مطالعه روزنامه‌ای مطالب و مرور سحطی موارد پیشتر فراگرفته شده پرداخت.

۷- ایام ماه مبارک رمضان را می‌شود از ساعات شب‌ و بامداد برای مطالعه بهره‌مند شد، یا شب ها تا حدود ۲ تا ۳ شب به مطالعه بپردازید و بعد ساعات نیمروزی را استراحت کنید یا تا حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب مطالعه داشته باشید و حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

اما اصولا مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می‌کند تا حدی احساس کسالت و خستگی به صورت همیشگی برای انسان وجود داشته باشد؛ اما به همان میزان بدن انسان تحمل استراحت و خواب کمتر را نیز خواهد داشت، البته ساعات قبل از افطار تمایل به استراحت بیشتر وجود دارد و در ساعات پس از افطار نیز در دو مقطع حدود یک ساعت پس از افطار و نیز در حدود ساعت ۱۱ شب تمایل به خواب در بین افراد وجود دارد.

با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان پیشنهاد می‌شود تمامی امور غیردرسی و فوق برنامه دانشجو تا حد امکان تقلیل داده یا حتی تعطیل شود؛ توجه کنید با توجه به کاهش توان جسمی و ذهنی و البته شرایط طبیعی اجتماع اطراف شما در این ایام به نظر اوقات استراحت بیشتر و زمان‌های کار کمتر به نظر می‌رسند، ولی این ماه برای شما با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار دارید باید به یکی از بهترین ماه‌های مطالعه تبدیل شود.

با توجه به سنت‌های معمول در اجتماع خانواده‌ها سعی می‌کنند بیشتر اوقات این ایام هنگام افطار یا مهمانی بروند یا از مهمانان پذیرایی کنند که در هر دو صورت عملا یک روز درسی از دست خواهید رفت.

حال آنکه باید بیشتر ساعات دانشجو به تنهایی و در محیطی مناسب و آرام برای مطالعه صرف شود؛ در غیر این صورت در پایان ماه رمضان ضربه بسیار زیادی از جهت درسی و ذهنی خواهد داشت.

گرفته شده از:خبرنامه دانشجویان ایران

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.